Kulttuurikasvatussuunnitelmat Suomessa

Kulttuurikasvatussuunnitelmia on noin viidessäkymmenessä Suomen kunnassa. Joissakin kunnissa kulttuurikasvatussuunnitelmat ovat olleet jo pitkään käytössä osana perusopetuksen kuntakohtaista opetussuunnitelmaa.

Kulttuurikasvatussuunnitelmat on jaoteltu tällä sivustolla maakunnittain ja niiden sisällä kunnittain. Koulukohtaisia suunnitelmia ei ole otettu mukaan.

Suunnitelma, polku vai kalenteri?

Kulttuurikasvatussuunnitelmien nimet ja sisällöt vaihtelevat runsaasti, mikä johtuu siitä, ettei niille ole tehty valtakunnallista linjausta. Ei ole oikeaa tai väärää tapaa tehdä kunnan kulttuurikasvatussuunnitelma.

Kulttuuriopetussuunnitelma on usein kunnallisen opetussuunnitelman liite tai muuten paikallista tai koulukohtaista opetusta ohjaava asiakirja. Kulttuurikasvatussuunnitelma-käsitettä käytetään perusopetuksessa ja varhaiskasvatuksessa. Opetussuunnitelmat ottavat kantaa siihen, mitä on tarkoitus oppia ja antavat virikkeitä, miten se opitaan. Monissa kulttuuriopetussuunnitelmissa painottuu paikallisen kulttuurin tuntemus.

Kulttuuripolulla tarkoitetaan koulujen tai päiväkotien ja kulttuuritoimijoiden välistä yhteistyötä, ja siinä kerrotaan konkreettisesti, missä vaiheessa perusopetusta tai varhaiskasvatusta esimerkiksi tehdään vierailuja kulttuurilaitoksiin tai osallistutaan taidekasvatustyöpajaan. Kulttuuripolun avulla opetusta on helppo aikatauluttaa ja resursoida.

Kulttuurikalentereita tehdään kulttuuritoimijoiden parissa. Niissä on valikoitua tietoa alueen lastenkulttuuripalveluista opetuksen suunnittelun tueksi, ja ne tukevat kulttuuriopetus- ja kasvatussuunnitelmien käytännön toteuttamista.