Kvalitetshandbok

I Lastenkulttuurin laatukäsikirja (Kvalitetshandbok för barnkultur) beskriver erfarna barnkulturaktörer vilka element som ger kvalitet i barnkulturen. För att de som arbetar med kultur för barn och unga lättare ska kunna fördjupa sig i kvalitetstänkandet och följa upp kvaliteten i barnkulturarbetet innehåller handboken definitioner på vad kvalitet är och indikatorer för hur kvalitet kan mätas.  Verksamhetens kvalitet granskas ur flera olika synvinklar: man ser på hur barnorienterad, professionell, tillgänglig, erfarenhetsbaserad och samarbetsinriktad den är.

Kvalitetshandboken kom till år 2013, då Nätverket för barnkulturcenter utarbetade en gemensam kvalitetshandbok (Taikalampun laatukäsikirja) för att hjälpa barnkulturcentren med att utvärdera sin verksamhet och utveckla den på lång sikt. Boken skrevs av tio erfarna ledare från olika barnkulturcenter i landet. Kvalitetshandboken gavs ut i en ny reviderad upplaga i november 2016.

Kvalitetshandboken får användas fritt och författarna kan även ställa upp som konsulter i kvalitetsutveckling. De kan kontaktas via Förbundet för barnkulturcenter i Finland. Publikationen kan även beställas från förbundets kansli.

Kvalitetshandbok för barnkultur (på finska)