Menetelmäoppaat

Lastenkulttuurikeskuksissa on syntynyt useita innovatiivisia taidekasvatusmenetelmiä eri taiteenaloilta. Menetelmäoppaan avulla taidekasvattaja, opettaja tai ohjaaja voi toteuttaa uudenlaisen työpajan, toimintatavan tai taidehetken lasten tai nuorten kanssa.

Menetelmäoppaita saa tallentaa ja tulostaa vapaasti opetuskäyttöön. Oppaiden hyödyntäminen kaupalliseen toimintaan ei ole sallittua.

Katsoaksesi menetelmäoppaita tarvitset Adobe Reader -ohjelman. Sen voit ladata ilmaiseksi täältä.

Valitse haluamasi laji tai katso kaikki menetelmäoppaat valikosta.

Har du gröna fingrar? Skolträdgård för lågstadiebarn

Har du gröna fingrar? Skolträdgård för lågstadiebarn

Hur man får gröna fingrarna är det buskap som metodboken vill sprida.
Odling är en verksamhet som alla kan syssla med och man lär sig bäst genom att göra själv. Guiden är ämnad för aktörer som sysslar med lågstadiebarns uppfostran. Utöver odlingstips hittar man tips till miljöfostran. Guiden avslutas med ett pedagogiskt traditionsavsnitt som berättar om hur man firat årets högtider.

Målgrupp: barn i lågstadieåldern

Lataa esite

Lue lisää
Kädet multaan! Koulukasvimaa alakouluikäisille

Kädet multaan! Koulukasvimaa alakouluikäisille

Menetelmäopas Kädet multaan! kertoo, miten lasten kanssa perustetaan kasvimaa. Siitä löytyvät neuvot lapsille sopivien lajien valintaan, kasvimaan hoitoon, sadonkorjuuseen ja kompostointiin. Oppaasta löytyy myös aiheeseen sopivia leikkejä ja osio, jossa kerrotaan, miten vuodenaikaisjuhlat ovat liittyneet viljelyyn.

Kohderyhmä: esikoulu ja alakoulu

Lataa esite

Lue lisää
Toiminnallinen satuseikkailupolku

Toiminnallinen satuseikkailupolku

Opas innostaa varhaiskasvatuksen henkilöstöä käyttämään lähiluontoa oppimisympäristönä ja tukee lasten omaehtoista taiteellista toimijuutta. Seikkailu sisältää viisi tapaamiskertaa joihin oppaasta löytyy tarkat toimintaohjeet; YouTube-linkit, sadut ja laulut.

Kohderyhmä: varhaiskasvatus

Opas verkossa


Lue lisää
Värikkäitä ääniä

Värikkäitä ääniä

Pajassa toimitaan jokaisen lapsen omat lähtökohdat, kuten ikä, kehitystaso, temperamentti ja kiinnostuksen kohteet huomioiden. Tämän mahdollistaa lapsilähtöinen toimintatapa, jossa tuokiota ei suoranaisesti ohjata, eikä se etene valmiin suunnitelman mukaan, vaan kukin lapsi on oman pajansa ohjaaja. Lapselle ei tarjota mitään valmista, vaan tila toimii eräänlaisena vauvan ja taaperon oppimisympäristönä, josta hän noukkii itselleen ajankohtaiset harjoittelun ja mielenkiinnon kohteet. Näin paja sopii eri tavoin eri ikäisille lapsille, mutta myös samalle lapselle eri kehitysvaiheissa.

Ympäristönä tila on turvallinen, varottavaa on mahdollisimman vähän, materiaalit ovat myrkyttömiä, kestäviä ja pestäviä. Seinä- ja kattoelementtien kiinnitys on tehty huolella. Hyvät materiaalit ja turvallisuus vapauttavat vanhemmat mukaan lapsen leikkiin ja tutkimiseen. Lasta ei tarvitse kieltää, ainoastaan kannustaa ja rohkaista – iloita yhdessä.

Kohderyhmä: vauva- ja taaperoikäiset

Lataa esite

Lue lisää